Thursday, 20 September 2012

Mari Menjadi Wanita Solehah


Assalamualaikum wbt.... Salam didahulukan sebagai tanda madah akan bermula.....hehehe

Sementara tiada apa yang perlu dibuat, suka bagi ana untuk berkongsi sedikit tip yang ana dapat hasil bermusafir di blog-blog sahabat ana...Membaca Tajuknya aja da tertarik hati..Inikan pula kalau dibaca dan diamalkan..memang HIGH CLASS la..


Wanita solehah...Bila sebut sahaja Solehah, semua Muslimah didalam dunia ni mengimpikan title tu..Malah lelaki pun kalau nak cari pendamping hidup mesti nak yang solehah..kan..kan..kan..Bersesuian dengan Sabda Nabi yang bermaksud

Rasulullah bersabda,'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah'. (HR Muslim).

Dari Aisyah ra yang menceritakan; Aku bertanya Rasulullah; "Siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang perempuan?". Jawab Nabi; "Suaminya". Aku bertanya lagi; "Siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang lelaki?". Jawab Nabi; "Ibunya". (HR al-Hakim)

SSee..hebatkan jadi wanita..Tambah2 lagi jadi yang solehah...aduh...terpesona ana seketika..Jom sahabat-semua kita sama2 jadi SOLEHAH..Tapi harus di ingatkan jua dalam apa pun yang kita mahu lakukan, please CHEK NIAT kita..kita bukan nak jadi solehah semata-mata nak dapatkan suami yang soleh yer..jika ada yang berniat sebegitu, tolong cepat2 istighfar dan perbetulkan niatmu itu...Ianya lebih kepada supaya kita ini terpelihara dan berasa dekat dengan Pencipta Kita..


Disini ana sertakan tip-tip untuk menjadi Wanita Solehah..Moga-Moga ianya memberi manfaat buat semua muslimah diluar sana...InsyaAllah..



1. Mendirikan solat/sembahyang.



Semua manusia yang sudah mencapai umur baligh diwajibkan ke atasnya solat fardhu 5 waktu sehari semalam. Solat fardhu dengan rajin dan lakukannya juga solat sunat sebagai menampung kekurangan yg terdapat pada solat wajib itu tadi.


2. Menjaga solatnya.


Seseorang yang wajib solat dituntut juga khusyuk ketika menunaikan kewajipan itu.Selain khusyuk , menunaikan solat juga dituntut beristiqamah iaitu melakukan solat dengan berterusan mengerjakannya serta menjaga waktunya, ini bermaksud solat itu mesti di awal waktu dan tidak melengah-lengahkannya.




3. Bersyukur dan redha.


Manusia ini biasa mempunyai tabiat yg buruk kerana apabila ditimpakan ujian atau musibah sering mengeluh dan adakalanya seperti menyalahkan takdir. Tetapi apabila senang dan kaya sedikit mereka cepat lupa diri. Sebaiknya kita bersyukur dan redho dgn setiap pemberian Allah. Janji Allah dlm alquran, apabila kamu bersyukur aku akan tambahkan nikmat kpdmu tetapi sekiranya kamu kufur ingatlah azabku amat pedih.


4. Selalu bersedekah.


Murah hati adalah sifat yang mulia. Kehidupan akan menjadi indah dan bahagia apabila semua orang ada perasaan ingin saling bantu membantu sesama saudara seagama. Sehinggakan malaikat berdoa agar orang yg rajin memberi sedekah itu Allah swt akan gantikan dengan ganjaran yg berlipat kali ganda.


5. Menjaga maruah diri.


Untuk menjadi wanita solehah hendaklan wanita itu menjaga maruahnya dengan menutup aurat dgan betul. Memelihara diri dan kehormatannya serta menjauhi perlakuan yg boleh mendorongnya melakukan kemaksiatan dan perbuatan keji.


6. Takut murka Allah.

Wanita solehah sentiasa patuh kepada ajaran Allah dan menjauhi semua larangan Nya. Walaupun Allah tidak dapat dilihat tetapi sentiasa merasakan Allah itu Maha Melihat semua perbuatan Hambanya. Malu melakukan kejahatan dan kemaksiatan kerana takut akan azab dan pembalasan dari Allah swt.


7.Menjaga amanah.


Sebagai wanita perlulah menjaga amanah yang telah dipikulkan ke atasnya seperti amanah menjadi seorang isteri, seorang ibu, seorang pekerja dan seorang tetangga. Amanah kepada Allah, seprtia didalam surah Fatihah ” kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.


8. Pandai mengaji Al-Quran.


Wanita solehah selain solat, menjaga solatnya dgn istiqamah, menjaga amanah dan memelihara diri ,mestilah juga tahu mengaji Quran dan suka/sering menjadikan Quran itu sebagai sahabatnya. Kerana rumah yg tiadak diperdengarkan alunan bacaan Quran ibarat seperti sebuah kubur.
Rasulullah bersabda,'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah'. (HR Muslim).

Dari Aisyah ra yang menceritakan; Aku bertanya Rasulullah; "Siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang perempuan?". Jawab Nabi; "Suaminya". Aku bertanya lagi; "Siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang lelaki?". Jawab Nabi; "Ibunya". (HR al-Hakim)

Tuesday, 18 September 2012

Bila sudah didepan mata



Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Masih diberi kesempatan oleh Kekasih Hatiku, Allah SWT untuk membersih " Rumah ku" yang bersawang ni..hihihi...Lama rasanya tidak singgah ke " Rumah" ni..Rindu rasa hati ni nak mencoret sepatah dua kata buat tatapan hati yang lara..moga2 dapat menjadi penghibur buat hati ini dikala kekuatan meminta..

Tajuk perkongsian resepi pada kali ni ( macam nak masak la plak rasanya..huhuhu) adalah berkenaan dengan NIQAB/ PURDAH...Alhamdulillah..sudah hampir 7 bulan ana berniqab...Syukur sangat..Walaupun banyak halangan/ cabarannya, Bak kata peribahasa " Alah bisa Tegal biasa" ( Entah betul entah tidak  peribahasa ana guna ni..hihihi)..Disini ana nk kongsikan beberapa situasi bilamana si Niqabis ni mula  berlegar - legar (cam burung la plak) dalam kalangan masyarakat...ok

(SITUASI PERTAMA)

Si isteri : "Eh,eh sejak bila dia pakai purdah??"

Si suami : "Dia eksyen je tu..sekarang kan ramai yang macam ala-alaarab!."

Si kakak : "Ehh,,takla, dia dah lama pakai purdah..bagus ape pakai benda tu??...."

Si isteri : "Akak tolonglah nasihatkan anak buah akak tu. Bukan ape, kita semua kenal dia tu macam mana dulu, tiba-tiba nak pakai macam ni.Drastic sangat. Bukannya apa, buat orang mengata aje. Akak mak sedara dia. Saya ni cuma menantu aje dalam keluarga besar akak kan..."

Si suami : ".........."

******************************************************************************************************

(SITUASI KEDUA)

Kawan A : "Alah dia tu...dulu dialah yang paling nakal giler.. Kawan dengan ramai lelaki. Pakai purdah??? Sampai bila, aku nak tengok!!"

Kawan B : "Ermmhh...pakaian je dah tukar. Jangan-jangan perangai sama je macam dulu. Ada hati nak nasihat kitorang. Dia pandai-pandai cakap kita ni buat itu tak boleh, ini tak boleh. Cermin diri dulu lahhh...Siapa kau nak nasihat org. Diri kau pun tak betul. Mak bapak aku pun tak bising wei!"

Kawan C : "Alahh, lantak dia lah."

Kawan B : "Masalahnya, sakit hati aku baca status kat facebook dia. Tunjuk kat orang macam alim sangat. Padahal org tak kenal dia tu siapa dulu!"

Kawan A : Betul tu. Aku sokong!! Dia ajak kita pakai tudung. Hak eleh, orang pakai tudung tu lagi banyak buat dosa lah!! Aku ni walaupun tak pakai tudung, tapi aku tau jaga maruah diri aku laa..Kau tengok berapa banyak kes buang bayi, kes khalwat..pakai tudung!!! Kaki skodeng dalam youtube tu sume pakai tudung. Jaga kain tudung sendiri sudahla..."

Kawan C : "Ermm...entahla.."


*********************************************************************************************************
(SITUASI KETIGA)

Si ibu : Kenapa nak pakai tudung labuh dengan purdah pulak? Dah-dahlah dik..pakai tudung aje dahla...beli aje tudung jenis RM10 tu yg ada awning tu. Beli yang besar sikit. Tak payahlah pakai purdah. Macam ape dah mak tengok. Nanti apa pulak orang sekeliling kita cakap.

Si ayah : Biarlah nak pakai apa. Jangan tak pakai apa-apa dahla.

Si ibu : Ayah ni, sekarang ni bukan boleh percaya. Kot-kot sesat ke ape. Mana kita tau..

Si ayah : Kau (anak) nak pakai purdah ni, bukannya kau tu sekolah agama. Buat kena gelak kat orang ajelah. 

Si ibu : Nantilah...nanti takde lelaki nak kat adik. Muka pun tak nampak. Orang zaman sekarang nak tengok muka bagai..Kalau tak nampak muka macam mana nak bercinta??

**********************************************
Dari 3 situasi ini, ada satu soalan utama sebelum soalan-soalan lain ana mahu tujukan pada pembaca atau yg pernah melontarkan kata-kata ini pada si penerima..

SOALAN : ADAKAH KESEDARAN MENUTUP AURAT HANYA PADA USIA TUA ATAU MASA AJAL TIBA, DAN SALAHKAH MENUTUP AURAT DENGAN LEBIH SEMPURNA?????

  • Adakah kita suka lihat aurat anak2 kita terbuka tak bertegur sampai dah tua?
  • Adakah kita ni tak sedar2 akan petunjuk yg Allah bg melalui dari sahabat kita?
  • Adakah kita punya kisah silam yg 'dulu2' benar2 bagus dari yg di kutuk??
  • Adakah kita ini tak sedar tanggungjawab menutup aurat itu hukumnya WAJIB?
  • Adakah bila ada org yg cantik penampilannya, menggugat jwatan ustz/ustzah kita?
  • Adakah yg pakai purdah ini semuanya sesat dan jahil agama?
  • Adakah yg pakai purdah ini semua kolot dan 'kekampongan'?
  • Adakah kita ini dah cukup sempurna sifat,akal dan amal ibadat sampaikan org nak berubah menutup dan memberatkan aurat pun kita LARANG,kita HALANG.??
  • Kenapa kita tak tanya diri sendiri, AKU INI SUDAH SEMPURNAKAH?

JAWAPANNYA : -

Pelajarilah bagaimana nak memperbaiki keaiban diri sendiri, daripada kita sibuk nak membuka aib orang lain. Bersyukurlah apabila mata kita, suami kita, anak lelaki kita, sahabat lelaki kita, dan kaum muslimin muslimat sekalian sudah dijaga dari melihat aurat!! Seharusnya kita ini menyebarkan kepentingan menutup aurat. Bahkan ana selalu berpesan pada anak2 buah ana yg ppuan (walaupun diorang masih kecil). "Jika kita ini tidak menutup aurat, tidak ada bezanya diri kita ini seperti pondan." Bantulah diri mereka yg tergapai-gapai mencari cahaya. Bantulah mereka dalam melaksanakan hukum perintah Allah SWT. Secara tak langsung, ambil lah akan iktibar dari mereka-mereka ini. Betapa Allah sayangkan kita, maka Allah bukakan pintu hati mereka kembali kejalanNya. Inikah ajaran Rasulullah SAW yang kita pelajari? Bahkan Rasulullah SAW sendiri mengajak kita menyayangi sesama umat Islam. Mengajak kita melakukan perkara kebaikan. Amar Makruf Nahi Mungkar. Tapi kalau begini sikap kita, orang yang mahu mendekatkan diri kepada Allah, mahu menutup dan memberatkan aurat kita perlekehkan, kita jatuhkan semangat mereka, kita pulaukan mereka, berkata dgn ugutan dsbnya..Macam mana kita nk berdakwah dan menarik orang bukan Islam kepada Islam?? Kerana sikap ego kita inilah, Islam cacat dipandangan mata mereka...Anjaklah paradigma anda sekalian.....

Wallahua'lam.